2. Kodutöö - Kutsehariduse arengud
*Töös võib esineda vigu (faktivigu, kirjavigu)
Kutsehariduse alguse ajalugu Euroopa riikides Wollschläger, N., & Reuter-Kumpmann, H. (2004) artikli järgi
Eesmärk: Euroopa Liidu saamine maailma kõige dünaamilisemaks
teadmistepõhiseks majanduseks. Selle strateegia oluline komponent on
kvaliteetne kutseharidus seda eelkõige sotsiaalse kaasatuse,
ühtekuuluvuse, liikuvuse, tööalase konkurentsivõime ja konkurentsivõime
edendamise seisukohalt.
Mulle väga meeldis artikli alguses toodud Karl Popperi kohta toodud
tutvustav kirjeldus (Karl R. Popper (1902-1994 )koolist välja langeja,
puusepa õpipoiss), see sisendab lootust, et õpilane võib olla küll
koolist välja langeja, kuid sellegi poolest võib saada temast KEEGI, kui
ta leiab enda jaoks õige tee.
"Iga sammuga edasi, kui me lahendame probleemi, me ei avasta uusi ja
lahendamata probleeme, vaid me ka mõistame, et pind millal me arvasime
annast kindlalt seismas, on tegelikkuses kõikuv ja ebakindel“
Karl R. Popper (1902-1994), koolist välja langeja, puusepa õpipoiss ja teadusfilosoof.
Ariklis vaadati kutsehariduse ajalugu kolme suure arenguetapina.
1) Nn tinglikult kutseõpe olid keskajal enamikes Euroopa riikides ühesugune (v.a Venemaa) - GILDID;
2) Euroopas tekkisid erinevates riikides täiesti uued ja erinevad
kutsehariduse ja - koolituse vormid 18. ja 19. sajandil (kuigi kõik nad
põhimõttelised asusid gildide asemele);
3) Uued tuuled Euroopas viimase 50 aasta jooksul?
12. sajandiks olid peaaegu kõikides Euroopa riikides selgelt välja kujunenud gildid,
mis mängisid enamikes linnades olulist poliitilist ja majanduslikku
rolli. Gild võõrsõnade leksikoni järgi tähendab linnades kaupmeeste,
käsitööliste, sellide jm ametiühendust mis kaitses oma liikmete õigusi
ja eesõigusi; suurgildi kuulusid kaupmehed, väikegildi käsitöölised)
(Eki koduleht).
Gildidel olid omad määrused ja eeskirjad, mis olid siduvad ja täitmiseks
kõikidele gildi liikmetele. Reeglid deklareerisid kuidas midagi teha ja
panid paika ka (tarbijasõbralikud) turuhinnad (‘consumer-friendly’).
Toodetud kaupade suhtes kohaldati ranget kvaliteedikontrolli. Gildi reeglid
tagasid, et: 1) meistrite tasud olid nende staatusele vastavad, 2)
hoolitseti selle gildi vaesemate liikmete eest, sealhulgas gildi
liikmete leskede ja orbude, 3)gildi reeglid nägid ette ka gildis
liikmelisuse, õpipoiste ja sellide koolituse nõuded. (Ametiredel oli määratletud rangete alluvussuhetega vastavalt professionaalsusele õpipoiss-sell-meister.
Naiste rolliks oli olla ainult nn assistendi rollis. Õpipoisiks võeti
peale mõnda nädalat proovimist, lisaks maksid õpipoisi vanemad ka
meistrile nn toidu- ja majutuseraha. Õpipoiste puhul oli tavaline ka
meistri või sellipoolne kehalise karistuse praktika, et tagada nn
sõnakuulekus ja austus gildi vastu. Õpipoisi põli kestis 2-4 aastat või
isegi kauem eriti keerukate alade puhul. Õpipoisi põli lõppes katsega
ehk sooritusega. Igal gildil oli oma soorituse nõue. Edukalt läbitud
sooritus muutis õpipoisi selliks. Selli kvalifikatsiooni tunnistati ka mujal riikides. Sellidel oli võimalus käia ennast täiendamas üle ilma,
arendada enda oskusi õppides parimatest praktikatest teistes riikides,
see võimalus oli tingitud sellest, et neil üldiselt puudu pere. Varajane tööjõuliikuvus.
Olles omandanud piisavalt kogemusi võeti nad vastu gildi meistritena).
Märkida võiks ka esinenud konflikte nn tavakodanike ja gildi liikmete
vahel, kuna gildid takistasid mitteliikmetel oma kaubaga kaubelda.
Erandiks oli Venemaa,
sest seal ei olnud keskajal käsitööliste ühendusi, mis oleks võrreldav
gildidega. Peter I (tema unistus oli võimas merevägi ja tugev majandus)
saatis ta 17-nda sajandi lõpul diplomaadid kogu Euroopasse, et omandada
liitlasi Türgi vastu, aga ka otsida inimesi, kellel oleks teaduslikke,
tehnilisi ja käsitöölisi oskusi. Venemaa oli agraarriik. Kuna Tsaar
toetas kaevandusi, metallurgiat ja mereväele laevaehitust, et
kindlustada ja laiendada oma riigi piire siis nende vajaduste järgi
loodi ka haridus- ja koolisüsteem. Asutati mere (navigatsioonikoole)-,
inseneri- ja meditsiiniakadeemiad, spetsialistide koolitamiseks. Kuna
elanikkond tundis vähest huvi oma laste saatmise vastu nendesse
koolidesse, mistõttu Peter I võttis vastu ranged seadused tänapäevases
mõistes kutsehariduse läbiviimiseks. "Ülalt alla" juhtimine ja
poliitiliste eesmärkide mõju jäi paljude sajandite jooksul kutseõppe ja
-koolituse tunnuseks Venemaal.
1868. aastal võttis Moskva Imperiali tehnikumi direktor Viktor Karlovich Della-Vos kasutusele nn "järjestikuse meetodi".
Õppeprogrammid algasid lihtsate ülesannete ja soorituste täitmisega.
Täpselt etteantud järjestuses muutusid ülesanded järk-järgult
keerukamaks. Viktor Karlovich Della-Vos esitles nimetatud tehnikat 1873.
aastal ülemaailmsel näitusel Viinis ja sedasi levis antud meetod
paljudesse Euroopa haridussüsteemidesse.
Kutsehariduse ja kutse praktika erinevad vormi muutused Euroopas on põhjustatud:
1) 18 . saj lõpus ja 19. sajand alguses kaotasid gildid mõjuvõimu.
Liberaalne majandusdoktriin pidas gildi süsteemi takistuseks
vabakaubanduse ja konkurentsi takistuseks.
2) Industrialiseerimise erinevad tempod erinevates riikides
(Inglismaal toimus industrialiseerimine 18-ndal sajandil väga kiiresti –
inimesed lahkusid maapiirkondadest ja asusid tööle vabrikutesse, kus
töötasid madalapalgaliste ja väljaõppeta töölistena.
Tööstusrevolutsiooni teke. Tööjõu vajadus oli nii suure kasvuga, et
noored ei saanud ka väljaõpet, kuna oskustöölisi ei olnud vaja.) (20.
Sajandi alguses oli lapstööjõud odavaim tööjõuallikas)
3) poliitiliste, filosoofiliste, kultuuriliste ja religioonalsete liikumiste mõjutustest.
Prantsusmaal gildisüsteem keelustati 1791 aastal
ja lahendamata jäi oskustööliste hariduse küsimus. Prantsusmaal loodi
18.sajandil esimene polütehnikum. Valgustusajal muutus oluliseks
üksikisiku olulisus ühiskonnas ja see tõi kaasa ka hästiplaneeritud
lapsepõlvehariduse. (Kellel see oli võimalik). Esmakordselt loodi
sõdurite orbudele koolid
kus neid õpetati näiteks tehastetöölisteks, puuseppadeks jne Teistel
juhtudel oli kutseharidus sarnane teiste riikide omadega, õhtuti
ühiskondlikes ja tööstuskoolides, ometigi ei olnud need mõeldud
kõikidele.
1871 Prantsuse Vabariigi välja kuulutamine tõi kaasa järgmised muutused
1) kohustuslik haridus,
2) peale 13-aastaseks saamist peaks töötama (nn tänaval hulkumist, logelemist püüti takistada)
3) koolitusvajadus kaasaegse mehaanilise ja elektrotehnika valdkonnas
4) kahte tüüpi riiklikud koolid – kõrgelt kvalifitseeritud
spetsialistid ja vabriku liht liinitöölised (inimesed, kes teevad
kätega tööd, aga ei ole käsitöölised – väga keeruline tõlkida) ja
kantseleitöötajad.
Saksamaal ei toimunud tekstiilitootmise
mehhaniseerimist kuni 19. sajandi keskpaigani, kuid hiljem toimus areng
kiiresti nii tekstiili-, raua-, terase- ja kaevandustööstuses. Juba 19.
sajandi lõpuks hakkasid elektri-, keemia- ja autotööstused üha
olulisemaks muutuma. Tööhõivevabadus (töötajate vabaliikumine) hakkas
levima umbes 1811. aastal Saksamaal ja gildid likvideeriti.
Traditsiooniline käsitööharidus ja -koolitus taastati seaduslikult 1897.
Põhjused olid järgnevad:
1) Tugev rahvusvaheline konkurents tõi kaasa oskustööliste vajaduse suurenemise tööstuses ja administratiivsetes ametites.
2) Töötajate liikumine sai üha tugevamaks, mistõttu valitsus otsustas
reguleerida noorte elu ja tööelu. Töö ja praktika . Traditsiooniline
elu-ja käsitöö töömaailm oli see mida riik pidas oluliseks aluspõhjaks
õpilaste sotsiaalsele ja ka poliitilisele integratsioonile.
19. sajandi algul toimisid nn "jätkukoolid või ka õhtukoolid" kas õhtuti
või pühapäeviti, kus käsitleti õppekavas olevaid esmaseid teoreetilisi
teadmisi, mis olid vajalikud konkreetsete kutsealade praktilistes
tegevustes. 19. sajandi lõpuks need koolid oli kujunenud kutsekoolideks.
Lisaks kutseharidusele ja kutsepraktikale õpetati neis koolides ka
kodanikule vajaminevaid teadmisi (kodanikuõpetus, ühiskonnaõpetus).
Austrias samuti sarnane areng kutseharidus ja – koolitussüsteem oli väga
sarnane.
Tänapäeval ongi mõlemad elemendid olulised: õppimine töökohal ja
kutseõppeasutuses, sellepärast nimetatakse seda ka koolituse
"kahesüsteemiliseks".
Holland. Prantsuse okupatsiooni mõjul gildid
lagunesid lõpuks aastal 1806. Järk-järgult kasvav industrialiseerumine
sai hoo sisse alles 1860. aastast. Toimetati erinevates tehastes, nii
masina, laeva kui ka toiduainete tootmistehastes. Esmased
kvalifitseeritud töötajad tulid välismaalt või koolitati mõnes koolis.
Madalmaid iseloomustab nn "ambachtsschool" (ehk käsitöökoolid, need olid
algul erakoolid, kuid hiljem riiklikud) koolid olid tõeliseks
alternatiiviks gildides olnud õpipoisistaatusele. Eesmärk oli
praktiline ja teoreetiliste teadmiste abil koolitada õpilasi mingi ala
spetsialistideks. Kui kasvas kvalifitseeritud tööjõunõudlus, siis
asutati looma ka rohkem koole kogu riigis (nii käsitoo kui
tehnikakoole). Nagu öeldud Riik võttis järk-järgult üle "ambachtsschool"
koolide rahastamise koorma. Need koolid jäid ka 20. sajandil edukalt
tegutsema. Teine kooli tüüp olid ka nn ‘burgeravondschool’
tsiviilisikute õhtukoolid kus osaleti õhtul pärast tööd, nende koolid
eesmärgiks oli üldhariduse täiendamine, hiljem toimus nende koolide
operatiivne ümber struktureerimine samuti kutsekoolideks. Duaalne
õppesüsteem on levinud peale Teist Maailma sõda, kuid samas on ikkagi
olukord, kus nn „nauditakse täiskohaga õppimist“
Soome on olnud Rootsi ja Venemaa mõjusfääris.
Olulisemad tööstusharud olid metsandus, põllumajandus. Soome sai
autonoomse 1809. aastal Vene tsaari impeeriumist. Soome ühiskond hakkas
muutuma. Poliitika, majandus ja haridussfääris toimusid ulatuslikud
muudatused. Esialgu keskendus huvi maaelanikkonna harimisele:
rändnõustajad ja spetsialiseeritud koolid koolitasid maapiirkondade
inimesi põllumajanduses tõhusamalt töötama. Juba pikka aega on
tööstusettevõtete ülesanne arendada tööstust, kuid teisalt ka tegeleda
kutsehariduse ja -koolitusega. Umbes 1840. aastal julgustati rohkem
looma käsitöö- ja kommertskoole. Kuna soomlastel oli väga suur soov
1890. aastast saada täielikult vabaks vene keele mõjust,
kultuuriruumist, haridusruumis, siis see soov tõi kaasa uue ja suuremad
jõupingutused, et arendada tööstuste ja ka tööstuskoolid. See tõi kaasa
täistööajaga kutsekoolide loomise tüdrukutele ja poistele. Lisaks
kutsealasele teadmisele õpetati õpilastele ka kodanikuteadmisi.
Šveits – erinevus ühtsuses. Kas Šveits on Euroopa mini mudel? Neli
ametlikku keet, neli erinevat kultuurisuunda: saksa, prantsuse, itaalia
ja romanši. See mitmekesisus kajastub kutseharidus ja
-koolitussüsteemis. Šveitsi majanduse õitseng on toimunud juba mitu
sajandit:
1) keskaegsed gildid,
2) kella ja tekstiilitööstus alates 18. Sajandist
3) inseneriteadused 19. sajandi algusest
4) ja paljud teised tööstusharud.
Šveitsis läks väga kaua aega kuni riik hakkas tegelema kutsehariduse
toetamisega ja korraldamisega, kuni 1884 aastani ei tegelenud riik
kutseharidus- ja koolitusvõimalustega.
Mis tekitab erisusi : 1) Kutseharidust ja -koolitust käsitlevad seadused
kehtivad kogu riigis, kuid võimaldatakse kantonitele erinevusi, 2)
kutsehariduse ja -koolituse traditsioonid on väga sügavad ja kohalikud
traditsiooni kantonites on väga vastupidavad ja nad ei tule drastiliste
muuustega kaasa, 3) samas ühe kantoni head ideed, võetakse katsetuseks
ja parendusteks kasutusele ka, tõsi tihti ettevaatlikult, ka mujal
kantonites (hiljem terves riigis terviklikult).
Sobivus- sisseastumiseksamid on ka tänapäeval peaaegu kõikjal. Paljude
ametisse sobivuse jaoks on olemas meetod, mille eesmärk on testida ja
hinnata taotlejate sobivust nii kutseõppesse ja tööhõivesse. (Näiteks
testid millega saab hinnata vajalikke omadusi, mida tööandja peab
oluliseks teatud ametikohal: intellektiline võimsus, reaktsiooniaeg,
osavus, tugevus, hea silm, kauguse hindamise võime jne. Kutseoskuste
nõuded on muutunud. Loovus, individuaalne vastutus ja võime hästi ja
kiiresti kohaneda mängivad üha olulisemat rolli.) ( See meeldib mulle
kõige rohkem, jah meil tehakse ka teste, aga üldiselt siis kui minnakse
vestlusele – erinevad testide vooruds, aga kui inimene midagi õppima
läheb siis on ju laias laastus testid, mis põhinevad inimese enda
hinnangul (ilmselgelt kui ma olen huvitatud sellest erialast, kus on
nõue, et pean olema hea suhtleja, siis ma testis ju mõtleva inimesena
suudan need küsimused õigesti vastata ja testi ära petta), need ei ole
praktilised. Meil vist (100% kindel pole) sellised praktilisi teste, kui
erivajadusega noor läheb ametit omandama, kui soovitakse teada kui hea
motoorika näiteks tal on?)
Tänapäeval on sobivustestid üha põhjalikumad, et avastada inimese
tugevused ja samas ka julgustada edasist arengut enda ja tööandja
huvides.
20.sajandi alguseks oli kõige selle mõjul välja kujunenud
kutsehariduse kolm baasmudelit: liberaalse turu mudel Suurbritannias,
riigi reguleeritud mudel Prantsusmaal ja duaalne mudel Saksamaal, mis on
kasutusel ka hetkel.
Liberaalse turu mudel - pm vabaturu mudel, kus riik
ei sekku, igaüks on oma õnne rohutirts, seda iseloomustab järgnev :
Läbirääkimised vabal turul tööandjate, töövõtjate, kutseharidusasutuste
vahel. Esmane kutseõpe toimub töökeskkonnast eraldi. Kuid õpe võib
toimuda ka koolis, ettevõtetes, koolis ja ettevõtetes, ( aga ka
e-õppena), kutsehariduse sisu määrab tööturg ja ettevõtted, sõltuvalt
sellest, milline on hetkevajadus, finantseerimine õpingute eest võib
olla õpilase poolne või ka ettevõtte poolne, sertifikaati ei anta.
Riigi reguleeritud mudel: riik on kutseõppe pakkuja
ja otsustab mida õppida, õpe toimub erikoolides/kutsekoolides, riik
maksab koolituste eest, kompenseerib praktikale võtmise, peale õpinguid
on võimalus saada tunnistus, mis annab õiguse asuda õppima soovi korral
kõrgkooli.
Duaalne mudel : erialaliidud ja riik koostöös,
kutseõppe on nende kahevahel enne kokku lepitud, kutsekoolid on riigi
rahastusel, aga ka koolitatavad maksavad enda eest, ettevõtted saavad
finantseerides koolitusi maksuvabastust, kvalifikatsioonitunnistus, mis
tagab pääsu tööturule või ülikooli. Tugevad sidemed ettevõtete ja
õppeasutuste vahel, siit on pärit ka meil tuntud õpipoisiõpe ja praktika
süsteem.
Olulised aastad ja sündmused kutsehariduse vaatenurgast oleks vast (peale loetelu kirjeldan iga ühe olemust lähemalt):
1951 aastal loodi kuue riigi poolt Euroopa Söe ja Terasühendus;
1957 aastal sõlmiti nn Rooma leping, mis hakkas kehtima 1958 aastal ja mis lõi nn Euroopa Majandusühenduse;
2000 aasta Lissaboni strateegia;
Stockholmis 2001 aastal Euroopa Ülemkogu deklareeritud eesmärgid;
Kopenhaageni deklaratsioon aastal 2002.
Olulised organisatsioonid on Cedefop (Euroopa kutseõppe arenduskeskus) ja Euroopa koolitusfond.
1951 aastal Euroopa Söe- ja Teraseühendus. l951 aastal oodi kuue riigi poolt Euroopa Söe- ja Teraseühendus, tõsi
selles lepingus ei ole sõnagi nn midagi kutsehariduse ja koolituse
kohta, kuid sellest hoolimata on see aluseks edasistele ühistegevustele
selles valdkonnas. Nimelt 1953 aastal mainiti oma esimeses aruandes fakti, et kutseharidus ja -koolitus parandaks tööohutust mäetööstuses,
kus õnnetuste ja tõttu said vigastada või surma sajad kaevandustöötajad
igal aastal. Lisandus ka teine oluline algatus, milleks oli töötute
kaevurite kutsekoolituse rahastamine.
1957 aastal loodi Majandusühendus nn Rooma lepinguga,
see leping hakkas kehtima 1958 aastal kus oli olulisel kohal täieliku
tööhõivepoliitika harmoonilise sotsiaalse olukorra saavutamise
vahendina. Ehk siis kutsekool aitas noortel leida oma koht ühiskonnas. Kutsehariduse
ja -koolituse valdkonnas võeti ühismeetmed eeltingimusena tööjõu vaba
liikumise ja noorte töötajate vahetamise osas EMÜs. Euroopa
majandusühenduse ministrite nõukogu 12. mai 1960. Aastal otsustas
kiirendada 1957 aastal allkirjastatud kutsehariduse programmi
rakendamist. Eesmärk oli vähendada tööpuuduse taset mõnes piirkonnas,
näiteks Itaalia lõunaosas, ning parandada töötajate elamistingimusi ja
saada juurde kvalifitseeritud tööjõudu. Pärast liikmesriikide
ekspertide, ametiühingute ja tööandjatega konsulteerimist esitas Euroopa
majandusühenduse komisjon kümne punktilise ühismeetmeprogrammi.
Prantsusmaa ja Saksamaa olid eriti vastu kavatsusele anda üle
kutseõppele vastutuse ühendusele. Muutused vastaseisus leebusid, kui
1969 aastal Haagis toimunud tippkohtumisel sotsiaalpartnerite kaasamisel
sotsiaalprobleemide lahendamisel nähti kutseharidust ja koolitust. Yom
Kippuri sõda (1973) ja majanduskriis tugevdas seda suundumust.
2000 aasta Lissaboni strateegia lahutamatu osa olid
haridus ja koolitus eelkõige seoses sotsiaalse kaasatuse, ühtekuuluvuse,
liikuvuse, tööalase konkurentsivõime ja konkurentsivõime edendamisega.
Nimelt deklareeriti, et tuleb parandada tööturu toimimist, parandada
piiride ülest kutseharidust ja, et kvaliteetne haridus on olulise
tähtsusega tugeva majanduse ja õiglase ühiskonna seisukohalt, et tuleks
toetada teadusuuringuid alates idee väljatöötamisest kuni rakendamiseni
ettevõtte tasandil
Stockholm 2001 Euroopa Ülemkogu seadis kolm eesmärki:
1) haridus - ja koolitussüsteemide kvaliteedi ja tõhususe parandamine
Euroopa Liidus, 2)hõlbustada kõigile juurdepääsu haridus- ja
koolitussüsteemidele, 3) ning haridus- ja koolitussüsteemide avamine
laiemale maailmale.
Kopenhaageni deklaratsiooni 2002
aastal pandi alus Euroopa kutseharidusalasele koostööle: 1)Ühtne
pädevuste ja kvalifikatsioonide raamistik, 2) kutsehariduse ja
-koolituse erinevate sektorite omavahelise süsteemi juurutamine ja selle
soodustamine, 3) kutsehariduse ja -koolituse kvaliteedi ühised
kriteeriumid ja põhimõtted, 4) mitteformaalse ja informaalse õppe ühised
põhimõtted, 5) elukestev juhendamine (selle all vajadus ka pöörata
suuremat tähelepanu õpetajate ja koolitajate õppimisvajadustele).
1975. aastal võttis ministrite nõukogu vastu direktiivi, millega loodi Euroopa kutseõppe arenduskeskus Cedefop.
Cedefopi ülesanded on järgmised: 1) dokumenteeritakse arenguid,
teadustöö ja kutseõppeasutustes ja koolitusasutustes; 2)teabe
levitamine; 3) algatuste edendamine, et hõlbustada kooskõlastatud
lähenemisviisi kutseharidusele ja koolitusele; 4)toimida asjaomaste
asjast huvitatute poolte kohtumispaigana.
Ühtse hariduse ja kutsepoliitika loomise ideedele oli tugev vastasseis,
eriti liikmesriikide haridus ja kutseharidus maastikel, liikmesriikidel
oli hirm, et nende väljakujunenud vormid asendatakse mõne teise riigi
haridus ideedega. Haridus ja koolitus arenesid aeglaselt ja kohtusid
liikmesriikide korduvate tõsiste vastuseisudega. Muutus ja murrang
tekkis pärast 1970-ndaid.
Euroopa koolitusfond (loodud 1995) eesmärgiks on
toetada ja toetada oma kutseharidussüsteemi reformimisel ja
kaasajastamisel rohkem kui 40 ELi mittekuuluvat riiki, sealhulgas
kandidaatriike, eesmärk on anda inimestele teadmised, teadmised, oskused
ning muud pädevused, mis on vajalikud dünaamilises majanduskeskkonnas.
Tehakse tihedat koostööd Cedefopiga.
Mis edasi, eks ikka proovime parandada "töö kvaliteeti",
parandades inimeste tööalast konkurentsivõimet, kvalifikatsiooni,
tulemuslikkust ja tervist.
Vajalikud võõrsõnad – apprentices-õpipoiss, journeymen-sell.
Kasutatud allikas:
- Wollschläger, N., & Reuter-Kumpmann, H. (2004). From divergence to convergence. A history of vocational education and training in Europe. European Journal Vocational Training, 6–17
Kommentaarid
Postita kommentaar