5. Kodutöö - Õpipoisiõpe ühe Euroopa riigi kutseharidussüsteemis

*Töös võib esineda vigu (faktivigu, kirjavigu)
Vastused küsimustele on järgmised
  • Kuidas on defineeritud õpipoisiõpet Euroopas?
Õpipoisiõpe selle uuringu raames on defineeritud kui esialgse kutsehariduse ja -koolituse vorm, mis formaalselt ühendab ettevõttesisest koolitust (praktilise töökogemuse perioodid töökohal) koolipõhise haridusega (koolitus- või koolituskeskuses järgitava teoreetilise / praktilise hariduse perioodid). (See määratlus ei viita otseselt tööandja ja praktikandi vahelise lepingulise otsese suhte olemasolule)
  • Mis põhjusel Euroopa komisjon on kutsunud liikmesriike rakendama kutsehariduse ja –koolituse reforme, sh õpipoisiõpet?
Viimasel finants- ja majanduskriisil on olnud eriti negatiivne mõju noortele. Muude väljatoodud näitajate juures on muret tekitavaks näitajaks noorte kõrge töötuse määr (21,1% EL alla 25 aastaste seas – põhimõtteliselt võib väita, et 1/5 Euroopa noortest on töötud). Sellest tulenevalt on Euroopa komisjon otsima lahendusi, et ennetada pikaajalisi kahjulikke mõjusid, mida varajane tööpuudus võib avaldada noortele. Probleem on selles, paljudel noortel puudub vajalik haridus, et siseneda tööturule. (Ebakõla oskuste vahel mis on noortel ja mida nõuavad tööandjad). Tööandjate poolt on ka välja toodud noorte töökogemuste puudumist, mis on takistuseks tööturule sisenemiseks,
  • Millistes riikides on pikaajaline traditsioon õpipoisiõppe rakendamisel?
Üldiselt olemasolevad riiklikud süsteemid kutsehariduseks ja -koolituseks EL-s, kuid need on vägaerinevad. Pikaajalise traditsiooniga õpipoisiõppe riikides on kasutusel nn duaalne mudel. Õpipoisiõpe toimub nii ettevõttes ja kutseõpe kutseõppeasutuses”. Ettevõttes saab õpipoiss praktilist koolitust, mida täiendab kutsekoolis antav teoreetiline õpe. Pika ajalised kogemused on Saksamaal ja Austrias (mõningate allikate kohaselt loetakse ka Taanit sinna nimekirja)
  • Millised on õpipoisi ja tööandja suhted õpipoisikoolituses?
Õppur ehk siis õpipoiss on lepinguliselt tööandjaga seotud ja saab tasu (palk või toetus). Tööandja vastutab praktikandi koolitamise eest, mille tulemuseks on konkreetne ametikoht. Seega määratleb see, et tööandjal ja õpipoisil peab olema loodud nn lepinguline suhe (seotud töötasuga).

  • Milliseid kriteeriume peab täitma õpipoisiõpe Eurostati arutluste põhjal?
    Õpipoisiõppe kriteeriumid Eurostat arutluste põhjal oleks järgnevad :


  1. Tegemist on formaalse hariduse osaga
  2. Õpingud on vaheldumisi periooditi töökohas (praktiline treening) ja koolis/koolituskeskuses (teoreetiline haridus).
  3. Edukal lõpetamisel saab tunnistuse, mis näitab kvalifikatsiooni (kuna ollakse läbinud praktika saab asuda tööle konkreetses ametis või ametigruppides)
  4. Õpipoisiõppe jooksul omandatavad oskused (amet, kestus, oskused, mida omandatakse) on kirja pandud ametlikus lepingus õpipoisi ja tööandja vahel otse või siis haridusasutuse kaudu. (Asjaosaliste (õpipoiss, ettevõte, koolituskeskus jt) õigused ja kohustused on selgelt määratletud).
  5. Lepingu pikkus varieerub kuuest kuust kuni maksimaalselt kuue aastani
  6. Õpipoisil on sõlmitud ametlik leping tööandjaga, eeldatakse, et õpipoisil pole enne õpipoisiõppele alustamist tööandjaga ametlikku kokkulepet. (Õpipoistel on selge staatus, nad saavad töötasu)

ESITLUS: 


  

Kommentaarid

Populaarsed postitused sellest blogist

3 Kodutöö - Kutsepedagoogika distsipliin ja selle kujunemine

2. Kodutöö - Kutsehariduse arengud