3 Kodutöö - Kutsepedagoogika distsipliin ja selle kujunemine
*Töös võib esineda vigu (fakti ja kirjavigu)
"Kutsepedagoogika"- kokkuvõtlik töö
Antud kokkuvõtvas töös annan ülevaate kutsepedagoogika arengust.
1. Kutsepedagoogika kujunemine iseseisvaks distsipliiniks
Iseseisva distsipliinina kujunes välja kutsepedagoogika 20. sajandi
teisel poolel. Kutsepedagoogika käsitleb pedagoogilisi küsimusi, mis
seonduvad elukutse ja töömaailmaga, aga ka noorte ja täiskasvanute
kvalifitseerumise ja kompetentsuse arenguga Ennekõike peetakse
kutsepedagoogika väljakujunemise alaks saksa keelsetel aladel Euroopas
(Austria, Saksamaa, Šveits - 1960- Berufs- und Wirtschaftspädagogik).
(Gonon, 2009).
Vaatamata sellele, et iseseisva distsipliinina on ta suhteliselt
noor, on ometigi nn eelnev ajalugu väga mitmekesine. 20.saj alguses saab
pidada kutsepedagoogika eelkäijaks mõistet kutselisus (vocationalism),
mida kasutati koolisüsteemis ja õppekavades. Oma tähenduselt tähendas
kutselisus seda, et haridussüsteemis kui tervikus tuleb pidevalt meelde
tuletada ja õpetada oskust töömaailmas orienteerumiseks/hakkama
saamiseks. See nõue oli kohustuslik selles mõttes, et haridus pidi olema
suunatud töökoha asjakohasusele, olema töömaailma jaoks ettevalmistav,
koolitades konkreetseid oskusi ja õpetades positiivset suhtumist töösse.
Kutselisuse suundumust toetas kõrgelt kvalifitseeritud töötajate
nõudlus. (Gonon, 2009).
Antud teemaga ma sooviksin veel pöörata oma tähelepanu minu jaoks sai
uuele teadmisele , et Ameerikas sai isegi kutselisus Wilsoni presidendi
kampaania osaks ja muutus isegi rahvuslikuks prioriteediks (nn
Vocational Act). (Gonon, 2009). Wilson oli Ameerika Ühendriikide 28.
president aastail 1913–1921.
20. sajandi alguses saadik on kutsele orienteeritud koolid läbinud
mitmeid ümberkujundusi ja pidanud kandma mitme eri huvigruppi vajadusi
ja muresid. Kutselisust hariduses peeti väljakutsete ja probleemide
lahendamise tööriistaks nii töömaailmas kui ka tööturul. Seoses
kutsealase suundumusega ilmus umbes 1920. aastal välja mõiste
"täiskasvanu haridus", mis tähendas pigem rohkemat kui enesetäiendamist
nn vabatahtlikult. Pigem hakati seda seostama sotsiaalse tõusuga ja ka
tööga seotud ülesannete lihtsamaks täitmiseks. Kutsealaste ideede
kasulikkuses oldi veendutud, eriti seoses võimaluste avamisega noortele,
kes ei ole privilegeeritud (st pärit madalamatest klassidest).(Gonon,
2009).
Eelnev Gononi väide, et noored, kes ei olnud nii privilegeeritud sotsiaalsest
klassist said juurdepääsu haridusele laseb liikuda omakorda ajas tagasi
Kerschensteineri nn töökooli idee (saksa k. Arbeitschule) juurde.
Kerschensteiner oli mõjutatud oma töökooli idee puhul Johann Heinrich Pestalozzi
ideedest (1746 - 1827), (uudne on ka Pestalozzi näitlikustamise
käsitlus). Pestalozzi arvas, et õpetaja ülesanne on tagada õpilasele
vaimu, hinge ja keha harmooniliselt arendavat keskkonda. Pestalozzi
väärtustas tavapärase hariduse kõrval ka, moraalset ja religioosset
kasvatust. (Unt, 2013).
Kerschensteineri (1854-1932) sooviks oli luua kool,
mis põhineb õpilase aktiivsusel ja iseseisvusel vastukaaluks nn
"raamatukoolile". “Raamatukool” oli oma põhimõtteliselt verbaalsele ja
õpetaja autoriteedil põhinevale kool. Selliseks kooliks sai töökool (sks
Arbeitsschule). Liikumise peaesindajad olid pedagoogid Georg
Kerschensteiner, Hugo Gaudig ning Paul Oestreich. Eelpoolnimetatud
meeste seisukohad töökooli eesmärkide ja meetodite osas erinesid
üksteisest.
Kerschensteineri jaoks oli töökooli eesmärgiks riigi
kodanikule (sks Staatsbürger) vajalike omaduste arendamine, milles ta
nägi otsustavat rolli praktilisel käelisel tegevusel. (Unt, 2013).
Töökoolis valmistati ette tüdrukuid ja poiss nende tulevaseks
tööeluks. Eesmärgiks oli anda teadmisi ja oskusi, tema arvates
praktiline ja käeline tegevus, kasvatavad aktiivsust, täpsust ja
õpetavad töötama tõsiselt, vältimaks pinnapealsust ja arendavad
tahtejõudu, mis lasevad hiljem oma tööst ja elukutsest rõõmu tunda. Ta
propageeris ka nn tööd kogukonnas ja riigi heaks ja seostas seda
moraalsusega. Ta väidab, et iga iga inimene peaks olema võimeline ja
valmis täitma funktsiooni riigis, st aktiveerima teatud kutsealal. Teine
ülesanne oli panna see üksikisiku moraalsele kutsumuseks, mitte ainult
elatus allika teenimise vahendiks, vaid ka enesemõistmisele
(identideediks), pakkudes võimalust ka olla ühiskonna jaoks teenistuses.
Mulle tundub, et ta oli arvamusel, et valdav osa inimkonnast teeb
füüsilist tööd edasi ja pigem füüsilise tegijaid. (Gonon, 2009).
2.Kutsepedagoogika tänapäeval Euroopa Liidus
Mõistel kutsepedagoogika on erinevad tähendusi, mis
peegeldavad erinevaid haridustraditsioone ja -mõjusid. Cedefopi poolt
läbiviidud uuringus mõistetakse kutsepedagoogikat kui otsuste summat,
mida kutseõpetajad ja koolitajad õpetavad, kohandades oma
lähenemisviise, et rahuldada õppijate vajadusi ja viia vastavusse
kontekstiga, milles nad end leiavad. Antud lihtsustatud lähenemisviis
võimaldab teha võrdlusi eri riikide ja arusaamade vahel. (Cedefop,
2015).
Laias laastus saaks jagada meelevaldseks lähenemisi kolmeks:
1) Riigid, kus kutsepedagoogika on määratletud kui pedagoogiline
distsipliin, mis tegeleb kutsehariduse laiemate küsimustega nagu
kutsehariduse korraldamine, põhimõtted ja rahastamine ning ka töömaailma
ja hariduse koostöö, aga ka õpetamis- ja õppemeetodite planeerimist,
teostamist ja hindamist ning lisaks veel erivajadustega õpilastega
tegelemise viise ja eriharidust mahajäänud õppurite jaoks. (Sloveenia,
Ungari, Rootsi)
2) Riigid, kus on nn spetsiifilisemad ja kitsamad arusaamad, st hõlmates
tegevuste planeerimist ja teostamist töökojas või klassiruumis. (Taani
ja Inglismaa, mis erinevad üksteisest väga palju, kuna üks on nn
duaalsesüsteemi esindaja, teine aga liberaalse süsteemi esindaja)
3) Riigid kus on näiteks kutsepedagoogika kontseptsiooni puudub ja
alternatiivina kasutatakse praktikat, et traditsiooniline pedagoogika on
aluseks ka kutseõppega seotud pedagoogikale. (Rumeenias) (Cedefop,
2015).
2.1 Õppijakeskne kutsepedagoogika mitmedimensiooniline raamistik
Kutsepedagoogika on muutunud väga õppija keskseks ja seda iseloomustab Cedefop poolt interpreteeritud: Õppijakeskne kutsepedagoogika mitmedimensiooniline raamistik.
Antud raamistik peab oluliseks kaheksat mõõdet. Kaheksat mõõdet millest
igaüks viitab erilisele funktsioonile, mida kajastab mõni kogemus või
tegevus, mis peaks moodustama osa õppijakesksest õpetamisest:
- kutse-identiteedi kujunemine: oskused ja teadmised on seotud kutse- või kutsealaga seotud hoiaku, veendumuste ja väärtustega;
-
ülesande autentsus: õppetegevused on reaalsed või realistlikud tööülesanded või läbi viidud realistlikes kontekstides;
-
objektile orienteeritud ja temaatilise materjali sobitamine: õppeainete ja muude õpikogemuste ühendamine õppija jaoks on seotud; näiteks teoreetilisi teadmisi rakendatakse praktilistes ülesannetes;
-
konstrueerimine: õpilased suudavad sõnastada probleeme ja otsida lahendusi;
-
adaptiivne juhendamine ja modelleerimine: õpetajad kohandavad oma toetust õppurite praegusele mõistmisele ja suutlikkusele, näiteks õppematerjalide kasutamise kaudu, järk-järgult toetuse vähendamiseks (kuna õpilased tegutsevad individuaalselt, õpetaja peaks suutma vajadusel abistama neid kõiki; õpetaja toetuse tempo on mitmekesine, olenevalt õpilaste tempost)
-
juhendamine: õpilasi juhendatakse õppimise kaudu, kuidas paremini õppida nt olla rohkem organiseeritud;
-
eneseregulatsiooni oskuste arendamine: aidatakse arendada enesekontrolli oskusi, (juhtimis- ja organisatsioonilised oskused);
-
peegelduse arendamine: reflekteerides õppimist ja töökogemust - arendavad õpilased iseseisvust, teadmisi ja harjumusi. (õpilased reflekteerivad enda tegevusi). (Cedefop, 2015)
2.1.1 Kutseidentiteet
Kui Kerschensteineri jaoks jooksis nn enesemõistmise teema läbi tema
töökooli kontseptsioonist, siis tänapäeva juurde tulles saab seda
seostada kutseidentiteediga. Holland, D. Gottfredson ja
Power määratlesid kutsealane identiteeti kui "selge ja stabiilse pildi
omamine oma eesmärkidest, huvidest, isiksusest ja andidest. " (Holland,
Gottfredson, Power, 1980).
Tundub, et kutseidentiteet on eriti tugevaks tunnuseks riikides, kus on või kavatsetakse arendada kutsehariduses nn duaalne mudelit. (Cedefop, 2015).
Duaalses mudelis toimib erialaliitude ja riiklik
koostöö, sellest mudelist on pärit ka meile tuntud õpipoisiõpe ja
praktika süsteem. (Wollschläger & Reuter-Kumpmann, 2004).
Kutseidentiteet on tugevalt esindatud Taanis, Saksamaal, Leedus, Ungaris
ja Sloveenias, kus peeti seda kutseõppe oluliseks eesmärgiks. Minu
jaoks huvitavam oli näide kutseidentiteedist Ungaris ja Leedus.Ungaris
arvati, et kahe süsteemi eeliseks on see, et õppur võimaldab omandada
mitte ainult kutseoskusi, vaid ka õppida kutsega seotud kultuuri ja
eetikat. Leedu vastajad mõistsid ka seda, et kutsealane pedagoogika on
peamiselt suunatud isiksuse kujunemisele ja tõhustamisele, sealhulgas
kutse-eetikale ja väärtustele(Cedefop, 2015).
Õpilaste arvates suurendas kutsealase identiteedi teket ka käitumine
nagu töökohal on tavaks. Kanda professionaalidele sobivaid riideid, nagu
näiteks vormirõivad, kontorirõivaid, tervise- ja ohutusriietust. Kutse
alase identiteeti aitab välja arendada ka õpetaja kasutades näiteks
õppetöös väljendeid:” meie elektrikud”.(Cedefop, 2015).
Esmast kutseidentiteeti aitab õppuritel kujundada minu arvates ka kutseõpet alustades ka ülesannete (õpitegevuste) autentsus ehk elulisus. Ülesande
autentsust loetakse kutsealase pedagoogika teiseks oluliseks
tunnusjooneks. Selle järgi õppetegevused peaksid olema tõelised
tööülesanded või siis oma olemuselt tegelikult reaalsed või
sisaldama/koosnema realistlikutest kontekstidest. Mõndades maades
peetakse oluliseks õpilaste projektide rolle, mis põhineks konkreetsetel
tööülesannetel. Autentsuseks saavad parema lähte koha minu arvates just
nn duaalse süsteemi esindajad, kuna teooria poolega saab tegeleda
koolis, kuid töökoha poolse nn autentsuse tagab ettevõtlussektor,
mistõttu ei pea kool sellega nii palju tegelema. (Cedefop, 2015).
Selle teemaga minu arvates haakub ka varasemalt küsitletud ümberkontekstualiseerimine,
mis on oma tähenduselt, millegi, antud juhul siis olemas olevate
teadmiste panemine teise konteksti ehk siis olemasolevate teadmiste (aga
ka oskuste) ära kasutamine praktikates (tööl). Seega õpitavad teadmised
ei saagi olla ainult ametispetsiifilised. See tähendab, et
distsiplinaarsete ja situatiivsete (konkreetsed kutseteadmised)
teadmiste kasutamist lahendamaks tööalaseid ülesandeid/probleeme.
(Barnett, 2006).
Autentsete olukordade tekitamise näiteks võib olla ka suurepärase nn
reaalsete töökeskkondade tagamine, kogenud õpetajate toetava kogukonna
poolt näiteks koolis, kus on juurdepääs suurtele isiklikele
"distsipliinipõhistele teadmistele", mis koos teiste, väga oluliste
teguritega toob kaasa dünaamilise, informatiivse ja interaktiivse
pedagoogilise tava, millest oma korda saab õppida ka kogenud
mentor/õpetaja ise. (Hobley, 2015).
Kasutatud allikad:
Barnett, M. (2006). Vocational knowledge and vocational pedagogy. M.
Young & J. Gamble (Toim), Curriculum and Qualifications for South
Africa Furter Education. South Africa: HSRC Press. (lk 143–158)
Cedefop (2015). Vocational pedagogies and benefits for learners:
practices and challanges in Europe. Luxembourg: Publications Office of
the European Union. Cedefop research paper; No 47 (lk 22-31)
Gonon, P. (2009). The quest for modern vocational education - Georg Kerschensteiner between Dewey, Weber and Simmel.
Hobley, J. (2015). Vocational Pedagogies: the Science of Teaching or the
Teaching of Science?. Journal of Education and Training Studies, 3(2).
(lk 16-19)
Holland, J. L, Gottfredson, D. C., & Power, P. G. (1980). Some
diagnostic scales for research in decision-making and personality:
Identity, information, and barriers. Journal of Personality and Social
Pscyhology, 39, (lk 1191-1200)
Unt, I. (2013). Didaktika. Haridusleksikon. Toim. Rain Mikser. Eesti
Keele Sihtasutus, lk 48-54. [2017, november 7] http://www.digar.ee/viewer/et/nlib-digar:134642/113432/page/48
Wollschläger, N., & Reuter-Kumpmann, H. (2004). From divergence to
convergence. A history of vocational education and training in Europe.
European Journal Vocational Training, 6–17
Kommentaarid
Postita kommentaar