1. Kodutöö - Kutsepedagoogika filosoofilised alused
*Töös võib esineda vigu (kirjavigu, faktivigu)
• Millised erinevad tähendused on kutsel, ametil ja professioonil olnud aegade jooksul? Lisage näiteid
Kõigil kolmel nimetusel on ühisosa sotsiaalse, ajaloolise,
kultuurilise, ühiskondliku, isikliku (vahel ka seletamatute mõõtmete nn
brute facts) mõõtme näol.
Billetti Artikkel andis mulle järgmise aluspõhja, millelt edasi minna.
Kutse pärineb ladina sõna "vocare",
mis viitab kõnele, kutsele, meie aines siis kutse konkreetsele
eluviisile, mis on elukestev/elu läbiv (Hansen, 1994). Ja mulle väga
meeldis Billeti tsiteeritud mõte 1916 aastast, esitatud Dewey poolt, et
kutse on nagu üksikisiku reisiteekond läbi (töö)elu. Varem olid näiteks
sotsiaalsed ja ühiskondlikud asjaolud, mis piirasid teatud rassi,
klassi või soo esindajatel omandada teatud elukutset. Oma valikutes
sõltuti traditsioonidest, ajaloolistest tavadest, mida jälgiti rangelt.
(Oma kutsevalikutes ei oldud vabad – oli nn moraalne kohustus).
Eel-kaasaegses (tööstusrevolutsiooni eelses?) ühiskonnas ei oldud nii
enesekesksed, vaid oldi rohkem oma kogukonnaga (perekonnaga, suguvõsaga)
seotud. Mõnel kogukonnal oli ka huvi hoida teatuid oskusi ja teadmisi
ainult enda ringkonnas (näitena võib tuua peeglite valmistajad. Need
oskused olid olemas veneetslastest peeglimeistritel, kes müüsid oma
toodangut, kuid teadmisi mitte. Prantslastel oli väga suur huvi just
peeglite valmistamise vastu ja nad ostsid/meelitasid mõned
veneetslastest peegelmeistrid koos perega Prantsusmaale. See ammune lugu
on seotud ka tuntud klaasifirma Saint- Gobaini asutamisega).
Esines nn ajaloolist vaadete süsteemi kus kutse oli nn "püha äri" (ühe
konkreetse tsunfti teema ja kõrval seisjatel polnud sinna asja.) Teatud
kutseala positsioneeriti kõrgemal sotsiaalsel staatusel. Tõsi, mõnel
juhul (mõnes sotsiaalses grupis, ühiskonnas) on see olukord ikka veel
püsiv. Usun, et võib väita, et märkimisväärsed muutused hakkasid
tekkima ja levima peale tööstusrevolutsiooni. Näiteks talupoja
pojast sai talupoeg ja meremehe perest sirgusid meremehed (tõsi oli ka
erandeid, näiteks kui taluperemehel ei olnud anda maad kõikidele
poegadele, siis need, kellel ei olnud talutööks füüsilisi võimeid, aga
oli näiteks lahtine pea, siis võidi tema saata, kui rahakott lubas
õppima, mingit konkreetset ametit. (Õpetajaks, vallakirjutajaks.) Tihti
satuti ka nekrutiks.
Väga lihtsustatult võiks väita, et kutseoskused oleks nagu tulnud kaasa
geenidega (maast madalast tulevase ameti keskkonnas kasvanuna jäid külge
vajalikud oskused). Arutelus tõin välja näitena Jaan Kross-i
raamatu põhjal. Wikmani poistes peegeldati ju läbi õpilase Tummeli
(veinikaupmehe poeg) olukorda, kus sinu elu läbiv kutse on paika pandud
perekonna poolt. Ja see ei olnudki nii ammu. (Tummel arutab ladina
keele tunnis, miks tal on vaja ladina keelt, kui veinimaailmas saab
hakkama ka juba nende keeltega, mida ta koolis juba õppinud. Samas on
õpilase Penni poolt näide olemas, kus juba tõstab pead individualism. St
inimese enda huvid ja soovid, mida mõjutavad ka näiteks tema anded.
Penn soovib õppida näitlejaks, ta ei soovi olla oma isa klaverivabrikus
vabrikant).
Ja isiklikult arvan, et just naiste aspektis tuli muutus eriti
drastiliselt esile I Maailmasõja ajal, kui naised hakkasid pidama meeste
ameteid, kuna mehed olid suurelt osalt kõik sõjas. (Näide Inglismaalt, kus naised hakkasid sõitma autodega, põldu harima traktoritega jms.)
Tänapäeval on kutse tähendus kui kvalifikatsioon ehk siis kõrgemal
tasemel eriala ettevalmistus ülikoolis, kutsekoolis. Kaasaegne ühiskond
tingib olukorra, kus inimesed on rohkem enesekesksed selle tõttu on ka
suurenenud üksikisiku kogemuste ja väärtuste kogum, mis lubab olla ka
kutseelu valikul vabam (indiviidsem). Siis oleks ehk kutse omandamine
nagu isikust sõltuv isiklik õppimise protsess, kus keskendutakse enda
isiklike eesmärkidele ja arengule, kasutades enda püüdlusi ja
potentsiaali. Tänapäeval saab läheneda kutse valikule isiklikuma nurga
alt (miks mitte võtta siia ka nn erivajaduslik aspekt), st on võimalik
lähtuda isiku võimekusest ja selle järgi saab aidata inimesel oma kutset
(tööelu kutset) tuvastada ja aidata inimesel seejärel oma kutsealaste
eesmärkide realiseerimist. Seega tänapäeval peetakse kutse all silmas
ennekõike tööks vajalike oskuste õpetamist/õppimist, et täita
ühiskonnast tulevate nõudmiste vajadusi. (Nõudlus kvalifitseeritud
tööjõu järele, millest tulenevalt võib väita, et teatud kutsete
omandamine on muutunud ka tänapäeva kontekstis ka rohkem prestiižemaks)
Amet - on ülesannete kompleks, mida isik täidab oma töökohal ja mille eest ta saab tasu,
ehk siis ka tööala; (elu) kutse, kutseala; teenistus-, töökoht. Samuti
on mõned ametid ja nende ettevalmistamine on olnud privilegeeritud
teiste suhtes. Ametid tulenevad sotsiaalsest ja ühiskondlikust
vajadusest, olles samal ajal muutumises. Mõni amet võib olla mõnel ajal
vähemal või rohkemal määral esikohal kui mõni teine, mõni amet võib
üldse kaduda. See tingib olukorra, kus mõned ametid ja nendeks
ettevalmistamine on eelistatuimas seisus (Kutsealadest, siis meditsiin,
õigus, rahandus. Ametitest siis näiteks arst, jurist, finantsanalüütik).
Näiteks olukord, kus ametikoht eeldaks vajalikke teadmisi, ilma
milleta ei oleks võimalik osaleda teatud ametikohal. (Billett, 2001a).
Oluline oleks mõista, minu arvates, et kutseala on ametiala aluseks, st
kutseala toetab ametit (ametis vajaminevaid kutseteadmisi).
Amet on midagi sellist, et isikul on valikuvõimalused tulenevalt
sellest, et tal on teatud teadmised- oskused. Valikuvõimalused on
piiratud olnud ka tulenevalt nn sotsiaalsest või ühiskondlikust
klassist. Ameti valikuvõimalused olid samuti piiratud seoses
sotsiaalsete normide (kultuuriline taust), vormide ja struktuuridega (nt
sugu, vanus, kvalifikatsiooni aspekti võiks tuua tänapäeva konteksti)
ja ka sotsiaalne sobivus.
Ameti on tekkinud inimeste erivajaduse tõttu, st erinevatel inimestel
on erinevad oskused ja võimekused. Ameti vajadus kui selline ei tekkinud
üksikisiku vajadusest, vaid surve oli tõenäoliselt ühiskondlik. Ilmselt
on erinevaid kontekste, mis tekkisid ametid (eri kultuuriruumidel on
erinevad vajadused). Ametite tekke loos on oluline koht ka
tööväärtustamisel. Üldiselt siis oli tööväärtustajaks nn teised ehk siis
need kes domineerisid (st nt aristokraadid, teokraadid, bürokraadid ja
juhid). (Näiteks iidses Hiinas tootsid inimesed juba enne kui Usas
asutati Henry Fordi autofirma suurtes kogustes erinevaid tooteid
(käsitöö), kuid seda ei saanud teha ainult oma nn tsunfti jõududega.
Hiinas olid oskustöölised ja nad suutsid töötada sarnaste meeskondade
osana. Oskustööliste meeskondade ülesanded olid reguleeritud ja
segmenteeritud. Üksik indiviid töötas osana meeskonnast. (Näiteks
sobiks siiditootmine). Samas kui Euroopas elav käsitööline, tegi väikese
koguse spetsiifilist käsitööd väikesele osale rahvastikust, siis
hiinlasest käsitööline pidi meeskonna osana tootma rohkem käsitööd
suurele hulgale rahvastikust.)
Tänapäeval on amet seostatav rohkem ka kutsega. Ja kristlikus
ajaloolises kultuuris on ta seostatav isikliku hingerahu ja materiaalne
rahulolu, mis on laias laastus kandunud ka tänapäeva. Tänapäeval ameti
ja kutsenimetused on osaliselt kattuvad.
Professioon - (elu)kutse. Meie kultuuri ruumis
seostub ta enne kõike teadmiste ja usaldusega. Oma ala professionaal
ehk oma ala spetsialist, keda võib usaldada, kuna tal on erialale
vajalikud teadmised. Kuna tänapäeval on teadmiste keskkond väga kiirelt
muutuv, seega võib olla professioon kui amet, millest saab tulu, see
kuid mõiste võib omada ka laiemat tähendust. Ajalooliselt Platon
liigitas professioonid ehk kutsealad/tegevusalad järgnevalt
meditsiinitöötaja kutseala, juristi kutseala, professori kutseala (ehk
õpetlase), teoloogiline kutseala ja sõjaväelase kutseala. Mõned neist
kutseala ametitest on alati olnud ja tõenäoliselt jäävad privilegeeritud
seisusesse (hierarhia lausa), kuna need käsitlevad inimestega seotud
vajadusi (nt.tervishoid, õigus ja rahandus) ja see privilegeeritud
staatusesse tõstmine toimub isegi riikides, kus käsitöö ja oskused on
kõrgelt hinnatud (Hillmert & Jacob, 2002). Lodge (1947).
Winch (2004b) soovitab professioone iseloomustada/klasifitseerida
teadmiste järgi (abstraktsete kui ka praktiliste, ulatuse, raskuse ja
omandamiseks kuluva aja järgi). Ta ütleb, et kõikidel aladel ei ole vaja
sama massiivset teadmiste ega ettevalmistuse taset. See oleks nagu
joonlaud. Ühes otsas on professionaalid, kellel on suured teadmised ja
teises otsas mitte-oskustöölised, kellel on nõutavate teadmiste tase
madalam. Selline võrdlus on kasulik, sest see aitab pehmendada erisusi,
professionaalide ja nn mitte-oskustööliste vahel. Professionaalsus
tuleneb kvalifikatsioon teadmiste ulatusest/massiivsusest.
Teise
aspektina võiks vastulausena tuua näite varasemast põllumajandusest see
võib olla ka kehtiv ka praegu vähemarenenud riikides. Nimelt teevad
põllumehed mitmeid kriitilisi otsuseid, mis põhineb nende
teadmistel/kogemustel kliimast, põllukultuuridest, sademete ajaloost ja
kasvumustritest. Need kogemused, mis on kogunenud põlvkondade kaupa ja
enda kogemustest, mille põhjal tehakse olulisi otsuseid, on ju samuti
ulatuslikud?
Kolmandaks võrdluseks võiks tuua mehaaniku ja auto edasimüüja, üks
töötab väikeses garaažis, mis tegeleb mitmesuguste sõidukitega. Kuid
temal on teistsugused teadmised kui sellel, kes töötab sõidukite
edasimüügi alal. Seega, teadmiste hulka, mida on vaja, et töötada mingil
ameti alal ei saa võrrelda omavahel, kuigi nad võivad olla ühelt
kutsealalt.
Professiooni võiks iseloomustada ka nii: 1) abstraktsed ja
spetsiifilised teadmised, 2)autonoomia 3) autoriteet teatud kliendigrupi
ja teiste elukutsete silmis, 4) teatud altruism. (Näiteks
meditsiiniõde/politseinik/õpetaja/aednik jne. on keegi, kes tunnustab
ja kannab nimetatud professiooni omadusi).
Mulle isiklikult meeldiks meelevaldselt eraldada kutset ja ametit
nagu Green 1968 tegi vahet sõnadel job ja work. Kus amet on midagi
sellist, millega ma tegelen, et ära elada, saada palka ja maksta arveid,
kuid kutse oleks midagi sellist, mis on seotud minu identiteedi,
aadete, väärtuste/väärtustamisega ja saavutustega.
• Milles väljendub pedagoogiline ümberkontekstualiseerimine kutsepedagoogika kontseptsioonis?
Ümberkontekstualiseerimine on oma tähenduselt, millegi, antud juhul siis
olemas olevate teadmiste panemine teise konteksti ehk siis
olemasolevate teadmiste (aga ka oskuste) ära kasutamine praktikates
(tööl). Seega õpitavad teadmised ei saagi olla ainult
ametispetsiifilised. Olemas olevate teadmisi ümberkontekstualiseerimine
kutsepedagoogika kontseptsioonis tähendab, et distsiplinaarsete ja
situatiivsete (konkreetsed kutseteadmised) teadmiste kasutamist
lahendamaks tööalaseid ülesandeid/probleeme. Väga lihtsustatult võiks
öelda, et tuleks õpetada tuleks õpetada ja kasutada ainult osa üldaine
teadmisest. Ehk siis kutseõpetajatena võiks me arvestada, et mõistlik
oleks õpetada üldaineid just nii vähe või palju (kuidas kellelegi
meeldib), mida sellel kutsealal vaja on, ent oluline on luua teadmisi,
et õpilane teaks, miks tal just seda osa matemaatikast vaja on.
Situatiivseid ja distsiplinaarsete teadmiste ühendamine ei ole väga
hõlbus, kuna kohandamise kontekst seab takistusi). Arvestama peaks ka
seda, et mingil hetkel võib õpilasel olla ikkagi vaja teadmisi, mis ei
ole kutsespetsiifilised, näiteks kui ta soovib jätkata oma haridusteed
mõnel kõrgemal astmel. Sama situatiivsete ja distsiplinaarsete teadmiste
ühendamine ei ole väga hõlbus, kuna kohandamise kontekst seab
takistusi. (Näiteks - Võttes näiteks teenindaja siis mõningad distsiplinaarsed teadmised oleks: Keemia (keedusoola reaktsioon jääga)
Füüsika (õhuvoolude liikumine, heli levimine, keha tihedus)
Matemaatika (protsent arvutus)
Keeled (eesti, inglise, saksa vm)
Ja probleemid, mida ta võiks saaks nende teadmiste abil lahendada oleks järgmised.
Keemia - Kinnisvarahooldaja ei ole teinud oma tööd korralikult ja ukse
ette on tekkinud nn must jää. Kliendid kurdavad, et on libe. Poe
sulgemiseni on tund, kaks aega. Visates keedusoola tekkinud jääle, sulab
jää ja klientidel on ohutu siseneda/väljuda poest. (NaCl keemiline
reaktsioon jääga)
Matemaatika- juurdehindlus, allahindlus arvutused
Füüsika – Kõlareid ei ole mõttekas panna kohe leti kohale, ei kuule
teenindaja klienti, ega klient teenindajat. Töökohti ei saa paigutada
sinna kus tekib pidev õhuvoolude liikumine, tõmbetuul.
Keeled – viisakus, aga ka nn keeleseadusest tulenevad keele miinimum reeglid.
• Mida tähendavad situatiivsed teadmised (situated knowledge) kutsepedagoogika kontseptsioonis?
Situatiivsed teadmised assotsieeruvad konkreetsete
tööülesannetega/töölõikudega. Situatiivsed teadmised on esmased, et töö
saaks tehtud, kuid ei (pruugi) oma tähtsust väljaspool praktilist
konteksti. Teadmised on tihti fragmenteeritud ja heterogeensed
(erisugused, ebaühtlased). Näiteks Londoni taksojuht teab Londonit
ideaalselt, tema teadmised on täiuslikud ja kõrgelt situatiivsed, aga
täiesti kasutud mujal linnas.
• Millest on mõjutatud kutseõppimise ja õpetamise sisu ja protsess kutsepedagoogikas?
Kutseõppimise ja õpetamise sisu on mõjutatud ametist mida õpitakse ja
vajaminevate oskuste praktilisest küljest. Ja oluline on silmas pidada
mõlemat teed kutseõppimise seisukohalt nii situatiivseid ja ka
distsiplinaarseid teadmisi. Ning mida kõrgemale oma õpingutes jõutakse
seda rohkem toimub nende teadmiste segunemine (teadmiste hulga
suurenemine on ilmselge). Oluline on ka teadmiste klassifikatsioon see,
kuidas teadmisi saab jagada, kuidas teadmiste piirid on püsivad või
muutuvad. Teiseks on oluline ümberkontekstualiseerimine, mis viitab
teadmiste assigneeringule ja ümberkujundamisele eri eesmärkidel.
Kolmandaks raamimine viitab s õppekava struktureerimisele ja kursuse ja
õppematerjalide vormindamisele. (Näiteks distsiplinaarseid teadmised
(bioloogia) on täiesti erinevad teenindaja ja meditsiinitöö alal.
Ilmselgelt on neil ühisosa millega mõlemad peaks olema kursis, kuid
meediku tedmised peaks olema ulatuslikumad. )
• Millest on otseselt tuletatud kutseteadmised?
Kutsealaste teadmiste tuletamisel mängib rolli see, mis ametiga on
tegemist, mis on selle ameti oskused. Lisanuma peab nimetatud
ametioskuste praktiseerimine, kuid ära ei tohiks unustada ka teadmisi,
mis on antud ameti spetsiifikasse mitte puutuvad. (Et mitte panna kinni
teed ülikooli. Arvan, mida mitmekesisem teadmiste baas, seda suurem
tõenäosus on elukestvaõppe raames jõuda ka ülikooli)
• Milline on situatiivsete ja distsiplinaarsete teadmiste roll erinevatel kutsetasemetel?
Situatiivsete ja distsiplinaarsete teadmiste roll erinevatel
kutsetasemetel on muutuv. Kuna erinevatel kutsetasemetel on erinevad
eeldused/nõudmised. Artiklis oli toodud näitena nõuded tervisetöötajale
erinevatel tasemetel. Usun, et õige on väita, et kutsetaseme suurenedes
suureneb ka situatiivsete ja distsiplinaarsete teadmiste roll.
Näiteks kui tasemel 2 üheks teadmise ja oskuste nõudeks pandud näiteks
tervise ja heaolu propageerimine, siis distsiplinaarsete teadmiste rolli
asetaks ma terviseõpetuse/bioloogia (suitsetamine on kahjulik, joomine
on kahjulik, narkootikumid on kahjulikud jne) ja situatiivseid teadmisi
omandatakse küll iseseisvalt, kuid samas on tugi mentori näol. Tasemel 3
nõue füüsilised aspektid tervis ja heaolu, siis seal on juba rohkem
kogunenud situatiivseid teadmisi ja distsiplinaarsete teadmiste osas
ollakse ka rohkem ennast edasi arendanud (näiteks konkreetsed näited,
mis toimub organismiga kui pidevalt suitsetada, kuidas sellest pahest
lahti saada jne). Mida kõrgem tase, seda suuremad on situatiivsete ja
distsiplinaarsete teadmised.
Kasutatud allikad:
Billett, S.(2011) Vocational education. Purposes, traditions and prospects. Springer. (lk 59-109)
Barnett, M. (2006). Vocational knowledge and vocational pedagogy. M. Young & J. Gamble (Toim), Curriculum and Qualifications for South Africa Furter Education. South Africa: HSRC Press. lk 143–158
Billett, S.(2011) Vocational education. Purposes, traditions and prospects. Springer. (lk 59-109)
Barnett, M. (2006). Vocational knowledge and vocational pedagogy. M. Young & J. Gamble (Toim), Curriculum and Qualifications for South Africa Furter Education. South Africa: HSRC Press. lk 143–158
Kommentaarid
Postita kommentaar